Saturday, June 13, 2009

2006 Cédric Bouchard "Inflorescence" Champagne

This Champagne is simply gorgeous and like Les Ursules and the rest of the portfolio from Cédric Bouchard (stay tuned for more) it has so much sleek class to offer. Compared to 2006 Les Ursules, Inflorescence is a bit rounder with more pronounced sweet, lush fruit juices and at the end of the day, a more fun wine to drink now. Les Ursules definitely has more layers to seek and with time it should surpass the Inflorescence. But who cares - this is now ;-) and I was immensely happy with this Champagne. It didn't start that impressive though, luckily I had some time on my hands before we sat down to have dinner, so the tight, red currant fruit core had 45 minutes extra time under a Champagne stopper. What an improvement, the wine is now singing with elegancy, classy subtle fruity pear/peach/apples notes and red currant. The taste has brilliant definition and so much class. I have said it several times before, and I will probably keep repeating it; there is a brilliant feel about the wines from Cédric Bouchard. His wines are not so much about writing about the different fruit aromas, but telling the more important story of highly personal wines.

Tasted May-2009

9 comments:

Dan said...

Hi Thomas

Sounds good. I'm planning on trying Les Ursules next weekend. Looking forward to that :-)

Inflorescense - is that BdB??

Anonymous said...

Inflo er 100% p.n., ligesom Ursules. Men en anden mark ved navn 'Val Vilaine'. God fornøjelse med Ursules!! Den smager godt; fik den i går, sgu.

Med venlig hilsen
Mia Rudolf

Thomas said...

Hi Dan,

Yes – like Mads said.

If you have the opportunity to give Les Ursules some air or even taste it over 2 days it would be a good thing – me think. Otherwise I think you will see some of the same sleek elegance you detected in Haute Lemblee

Btw – writing about that tasting now, but first I need to do a rewind of the rest of the wines I tasted in May….plus make process a whole bunch of pictures.

Anonymous said...

Godt nok er vi gift, Thomas, men altså jeg ER ikke Mads, og jeg synes da nok, det skulle være til at se forskel. Smart billede af Inflo-flasken i øvrigt. Og lidt sjov vinkel egentlig, nu hvor Cédric er en af de få, der virkelig gør noget ud af sine etiketter!

Anonymous said...

Altså VI er ikke gift, jeg mener, Mads & jeg er gift :-) Den sprog, den sprog.

Thomas said...

Ups….sorry om forladelse, Mia….hahaha…for meget Champagne i blodet. Vi får gæster om lidt….2005 Ulysse Collin om lidt.

Jamen altså…når man er sådan en amatør, som jeg…uden opspejlning du ved…så er man edder dælme godt og grundt træt af Cédric’s etiketter...vel har de en nærmest dæmpet elegance, og er yderst smukke – men fuc…. umulige at fotografere mand!!!! Da jeg så, at toppen af Inflo også har ringene fra etiketten vidste jeg, at den var hjemme og vupti – en kreativ version.

Dan said...

hehe... I don't know who is married to who but thanks for the info about Les Ursules.

I sincerly doubt that the bottle will last two days :-) It probably has 1-2 hours to show its stuff before it is all gone.

Barslund said...

Hey Thomas

Af hvilket glas drak du denne champagne? skal prøve den i morgen, sammen med Selosse Initiale og David l'Apôtre 02

Mvh/Martin

Thomas said...

Hej Martin,

Jeg ser først din besked nu – jeg har været ude og rejse på en velfortjent ferie med familien og er først kommet tilbage i går.

Jeg drak denne af Adina glasset.

Hvad syntes du om glasset og fortæl endelig om Apôtre 2002 – den er jeg lidt spændt på – nogle siger den er lukket lidt ned??

Som generel tommefingerregel vil jeg sige til dig, at de Champagner som læner sig til den vinøse side, har godt af, at blive luftet lidt og her finder jeg Adina glasset fremragende. Og ja – hvilke Champagner er det så lige, som bærer titlen ”vinøse”? Inflorescence er faktisk et relativt godt eksempel herpå, hvad jeg mener. En Champagne, som er rasende ung (2006) – uden dosage, oxidering, autolyse eller nogen ”hjælpermidler” overhovedet. I et klassisk flûte Champagne glas, ville denne Champagne været en streg i luften – forstår du? I dette tilfælde er Adina glasset mit klare valg. Men et større glas rummer også farer for at elegancen, friskhed og mineralitet kan fortage sig – og Champagnen dermed godt nok fremstår mere imødekommende – men også mindre fokuseret. Det er altid en afvejning og der er nok ikke så meget at gøre end, at prøve sig lidt frem…..så får man jo også smagt lidt…. ;-).

Håber at høre om dine erfaringer med glas og Champagner.

Bedste hilsner,

/Thomas