Wednesday, June 22, 2011

Natural wine

For a long time I have wanted to write about natural wine, as they are slowly changing my taste. The ”phenomenon” is on everyone’s lips up here north where I live. Even the world’s best restaurant Noma is filled with natural wine and it’s spreading like a virus to the more traditional based restaurants.

The journalists often covers natural wine with some scepticism, as it seems they like to associate it with something in fashion or even the emperor’s new clothes. Personally, nothing could be more wrong, but the answer lies in tasting the wines.

In order to write about natural wines, I have missed a definition, which unfortunately is not just a one-liner quote.

Now it looks like someone beat me to the chase and it could be no better than the person in Denmark who knows most about the subject – Mads Rudolf, which is also a friend of mine.

So let’s do it like this – read his definition on natural wine (link below) and I will hopefully be the one who gives you some feedback on how the wines actually taste…there are already a few "natural wines tasting notes” on the blog.

SKÅL!!!!

Link

4 comments:

Anonymous said...

Tak for en visuelt flot blog.

Tænker du nogensinde over at din blog kommer til at ligne en ren reklameblog for det sted hvor du køber 80 % af din vin ?


På forhhånd tak.

Hansen

Thomas said...

Hej Hansen,

Tak – jeg forsøger af gøre meget ud af den visuelle del.

Jeg ved udmærket hvad du tænker på og nej, jeg ser det ikke som noget problem. Jeg skriver jo også på Engelsk og mange af mine læsere er fra udlandet. Jeg henviser heller aldrig til denne forhandler når jeg skriver noter.

Nu er det jo sådan, at denne blog sagtens kunne hedde ”Mad about Champagne” og at da jeg senest var på Noma og skulle vælge imellem en Champagne til velkomst var alle 4 Champagne jeg fik og vælge imellem fra denne importør. Denne importør har et helt unikt udvalg af Champagne og du kan jo spørge dig selv om hvorfor det er sådan? Denne importør har næsten gået enegang i retning mod at finde disse nye Champagner, hvor de andre forhandlere har satset mere på de store huse eller noget de havde i forvejen. Ingen gik i samme retning. Jeg stod netop et sted, hvor jeg søgte et alternativ hos de store huse og mine behov havde jeg indtil det tidspunkt dækket via andre importører, som havde henholdsvis; Selosse, Vilmart, Larmandier-Bernier og Diebolt-Vallois mfl. Så det er klart, da jeg trådte ind i denne verden og importørens udvalg af Champagne bare voksede og voksede var det (og er det) som et paradis for mig.

Ydermere har jeg savnet en rigtig vinhandler og syntes nogle gange det er lidt sørgeligt bare at surfe rundt på nettet, selvom det er nemt og sikkert også billigere. Jeg nyder virkelig at komme ind i en rigtig fed vinbutik og da jeg startede med vin kom jeg stort set hver uge i de gamle Enoteca på Godthåbsvej, som dannede base for min kærlighed til Italiensk vin. Det blev heller ikke dårligere af, at La Buca lå lige rundt om hjørnet. Jeg fulgte da også med Enoteca til de nye omgivelser, men min passion for Italiensk vin blev skiftet ud til fordel for Champagne og her kom denne importør ind i billedet.

Jeg syntes også du skal huske på, at min blog jo ikke skal konkurrere med en professionel database. Jeg er helt almindelig vinelsker, som selv betaler for alt det jeg smager (også hos denne importør – får heller ingen rabat) og jeg er altså nødt til at lave en rimelig hard-core prioritering og det bliver på sigt også min udfordring, hvis ikke bloggen skal dø i gen-smagningner af de samme vine om og om igen.

Så kan man jo bare håbe på, at de smagning man selv holder bliver gengældt af nogle drengene fra vinklubben, som har noget helt andet vin og bloggen dermed kan få noget mere diversitet.

Var det et svar du kunne bruge til noget?

God weekend.

Bedste hilsner,
Thomas

Anonymous said...

Hi,
Can you tell me what were your impressions about the 1983 Soldera?
Thank you,
Geoffroy

Thomas said...

Hi Geoffroy,

No sneak preview...note is coming....

Just kidding ;-).

Fourth time I taste it and my last bottle...it was WOW!!!!!!!! - no age sign whatsoever - it's soooo impressive.

/Thomas