Tuesday, June 3, 2008

2002 Vilmart Grand Cellier Rubis Rosé, Champagne

(Indtaget på terassen)Jeg er verdens nemmeste offer, når det gælder Vilmart. Der er noget herligt forløsende – rent og æstetisk over denne producent. Jeg har smagt 1999 og 2000 af denne Rosé og jeg tør allerede nu godt løfte sløret for, at 2002 er den bedste af de tre. Den er så uimodståelig, at man skal være noget af en sur stodder for ikke, at trække på smilebåndet. Lig dertil endnu en betagende maj dag på terrassen, så er stillingen allerede 5-0 i ”Rubis” favør. Denne Pinky åbner med doser af rød Pinot frugt – jordbær, men samtidigt også abrikos, røg og nærmest sødlig tobak fra en kagekasse (jødekager). Smagen forbinder alle disse næse-associationer, men triumferer med yderst kælne Pinot safter. Eneste anke er måske, at fadpåvirkningen på dette ungdommelige tidspunkt har indflydelse og det hæmmer det mineralske islæt en anelse. Men anken hænger i en tynd tråd, fordi hvis der er noget Vilmart forstår, så er det at skabe elegance. Forglem heller ikke, at her er frugt i stride strømme. Jeg tror jeg har skrevet det før, men denne Champagne er Pinot Noir med bobler og for Bourgogne fans er der ingen vej udenom om den. Til prisen – uovertruffen.

Maj-2008

No comments: