Sunday, July 13, 2008

1996 Perrier-Jouët, Belle Epoque, Champagne


(Glas; Zalto Champagne)

Jeg har smagt denne Champagne adskillige gange før og den har altid været dejlig yndefuld, blomsterrig og citrusdomineret. Men den har også haft en del bekymrende turbo på modningen og nogle går nu så langt til at sige, at den er i opløsning. Nå – hvordan er den så? Den starter ganske glimrende, gode fine nuancer af surdej, elegante blomsterparfumer, lime og citrusfrugter. Den er ret tyndhudet, forstået på den måde, at disse noter er hvad man får fra start til slut og der findes ikke dybere lag end det. Smagen er tvetydig, forstået på den måde, at den på den ene side er ganske behagelig/elegant at indtage, men på den anden side er lidt monoton og med en mousse der bryder, som sidste bølge i strandkanten. Nogle mundfulde havde en følelse af flad Faxe Kondi brus, mens andre havde udmærkede citrusparfumer og god tyggende eftersmag – hmmmm. Konklusion: Belle Epoque er en af de få Luksus cuvéer, som udsættes for malolaktisk gæring og det er måske her dilemmaet ligger – den har slet ikke samme rankhed gennem den elektriske 1996 syre og det er IMHO en kæmpe ulempe i netop dette år. På den anden side er den elegant og netop det BE handler om, men jeg må trods alt sige, at jeg er glad for at ud af mine 12 indkøbte flasker har jeg kun 1 tilbage.
Juli-2008

2 comments:

Anonymous said...

Den er svær at vurdere mht hvordan kommer til at klare sig fremover. Umiddelbart kunne man fristes til at tro den ikke bliver meget bedre. Jeg smagte den 1-2 mdr siden, hvor den var åben, ok men også virkede lidt flad. Som du siger mangler den lidt syre til at holde den frisk.

Cheers
Dan

Thomas said...

Hej Dan,

Den er nemlig svær at blive klog på. Måske det også skyldes, at man mangler at smage noget mere BE med alder på. Jeg kunne dog bedre lide den fra frigivelse, hvor citrusfrugterne fik prikket lidt til syren og hvor man så derfra kunne udstikke en form for retning til fremtiden. På den baggrund kan jeg godt forstå, at nogle (i teorien også mig selv) er bekymret.

En anden ting, i Zalto glasset holder boblerne virkelig længe – selvom det ikke har verdens største boble flow, men det kan også være en forskel.