Saturday, August 23, 2008

2002 Diebolt-Vallois ”Fleur de Passion”, Champagne


(Glas ; Zalto Champagne)

Rigtig ung – hvilket resulterer i en sky og stram næse af blomster og citrus. Associationerne, går i retning af en Chablis med bobler og vi skal helt hen til den sidste 1/3 del af flasken, før den udfolder sig en smule. Her kommer en varm, men stadig subtil fadnote ind og giver en herlig anis varme. Denne varme er saltet på ægget og det er som om, Champagnen tager hele noten til sig og frigiver alt hvad den har og langsomt kommer også vaniljekrans og blomsteraromaerne står nu endnu mere defineret. Men – det er i smagen alle svare ligger og her triumferer den fra start til slut, med en lang og podende eftersmag, som er rund, omfavnende – særdeles tyggende og med et særdeles højt syretryk i ganen. Men for pokker – gem denne perle, den har alt hvad der skal til, den skal bare have seriøs lang tid i kælderen – mit gæt; 6-8 år.


Smagt 22/8-2008

2 comments:

Anonymous said...

Det lyder godt, Thomas. Tak fordi du åbnede en flaske og prøvede. Som jeg nævnte så trænger 2000 Fleur de Passion også til nogle år på langs men det skal nok blive rigtigt godt :-)

Thomas said...

Hej Dan,

Jeg er sikker på, at den har det, som skal til.

Skal jeg komme med en reference anke, må det bliver, at selvom den er tilknappet og syren er i orden, er den på ingen måde så elektrisk, som jeg oplever det med mange af de unge fabelagtige 1996'ere.

2002 virker dog ret frugtig og forførende. Det bliver sjovt at følge dem.

/Thomass