Tuesday, May 27, 2008

1999 Messorio

Jeg syntes til tider, at det er en smule belastende at skrive noter på denne vin, da jeg altid er en smule biased. Merlot deler ofte et panel og jeg er heller ikke ubetinget glad for denne drue. Jeg er dog glad for, at jeg kender Messorio så godt efterhånden. Næsen har de dybe, og for nogle lidt for easy going elementer af, blomme, chokolade og generel silkeblød imødekommende frugt. Vi er naturligvis langt fra Sangiovesens sårbare og subtile udtryk, så det skaber altid en kontrast. Men langsomt kommer den storhed jeg kender denne vin for. Frugten forbliver dyb og blommepræget, men så kommer urterne og den mineralske nerve, som tager alting til et højere niveau. Smagen er virkelig dejlig og utrolig ren, men den holder lidt igen. Sagen er, at 1999 er meget anderledes nu. Marcipanen og blåbærren er stort set væk og vinen er langt mere reserveret. Den har helt klart præg af den nedlukning jeg senest konstaterede i sep-06. Det er også klart for mig, at 1999 Messorio langsomt vil gå den vej, som dens forgængere allerede er i gang med. Den vil blive endnu mere elegant og blommefrugten vil aftage en smule og resten vil indsluses i mere mineralitet samt varm toskanske jord. Urterne vil altid forblive i vinen. Jeg tror også den vil få flere Franske forbindelse og jeg tror man vil gøre klogt i at gemme den i 5 år.

Jan-2008

No comments: