Tuesday, May 27, 2008

2001 Trinoro, Cupole

Hvis man vender denne vin lidt på hovedet – så burde den falde lidt under den fane af Italienske ITG vine, som jeg med tiden er lidt på flugt fra. Druesammensætningen er så vidt jeg kan lede mig frem til primært domineret af Cabernet Franc (78%) – resten (11%), Cesanese d’Affile (6%) uva di Troia (5%). Derudover holder den 15% alkohol iflg. Den tarvelige fotokopi etiket. Med det lagret på rygraden, ventede jeg slet ikke det, som skyllede ind over mig i første næsedyk. Vinen er simpelthen gennemsyret Italiensk og den åbner ballet med at kaste smageren ind i en regulær hed kinddans, hvor man bliver udsat for læderaromaer, friske krydderurter, cappuccino og ”sortfrugts-kriller”. Som vinen langsomt lukker op, kommer der sågar en metallisk brise ind – brillant - ganske enkelt. Smagen er kælen, saftig og snor sig godt rundt omkring tungen. På den sidste meter, kommer en lille smule bremsespor fra alkoholen via grillede bitre elementer. Vinen balancerer dog, da de mørke frugtsafter giver god vægt til det samlede indtryk. Skøn vin – dog lige under storebror ”Trinoro”, men også i et andet prisniveau.

Jan-2008

No comments: